Med manjšimi ponudniki hrane je Kmetijska zadruga Šaleška dolina pred petimi leti začela spletno prodajo. Po vseh kanalih, tudi po spletu, so lani prodali skoraj za milijon evrov svežega ekološkega govejega mesa in ekomesnin pod blagovno znamko Ekodar.
»Leta 2010 smo se usmerili v odkup ekološke živine in prodajo svežega mesa ekodar. Najprej smo ga ponudili trgovinam. A sveže ekološko meso je bilo takrat še takšna novost, da je prodaja prepočasi rasla kljub promociji na prodajnih mestih. Zato smo se intenzivno usmerili v druge prodajne kanale. Postavili smo spletno trgovino z brezplačno dostavo na dom. V osebnem stiku z naročniki smo zelo hitro pridobili njihovo zaupanje, da jim ponujamo visoko kakovostno ekološko meso in izdelke. Prodaja nam vsako leto raste, nove kupce nam pripeljejo stalni kupci. Lani je spletna prodaja zrasla za tretjino,« pravi Jana Hozjan, ki v šaleški zadrugi vodi program Ekodar.
Zelo zahtevna distribucija
Ob tem poudarja, da spletno prodajo spremlja zelo zahtevna in razdrobljena distribucija, ki zahteva visoko stopnjo prilagodljivosti in stroškovne učinkovitosti. »Zmoremo jo samo zaradi zelo prilagodljive in predane ekipe sodelavcev,« dodaja Jana Hozjan.
Z dostavo svežega mesa se pred petimi leti ni ukvarjalo nobeno logistično podjetje, zato so se je lotili sami. Po spletu ponujajo le večje kose, najmanj kilogramska pakiranja mesa ali hrenovk, naročiti pa je treba za najmanj 50 evrov. Dostava je brezplačna. »S spletno prodajo ne konkuriramo prodaji na drobno, pakiranja in količine so večje, tudi cene so drugačne,« razlaga Jana Hozjan.
Tedenska dostava v večja mesta
Vsak teden meso dostavijo v večja mesta, vsakič na drug konec Slovenije, saj imajo le tri kombije. »Naročila so razdrobljena, zato je logistika kar zahtevna. Dostavo iz tedna v teden kombiniramo z oskrbo šol, vrtcev in lokalnih trgovin, sicer se ekonomika ne bi izšla,« dodaja Jana Hozjan. Kot dodatno prednost omenja zagotovljeno neprekinjeno hladno verigo od klavnice do kupca.
Izveš, s katere kmetije je meso
Naredili so še korak dlje in kupcem omogočili, da lahko za vsak kos preverijo izvor . Na vsak kos mesa napišejo podatek o rejcu, preko QR-kode pa si lahko kupec ogleda tudi njegov ekocertifikat in kmetijo. Sledljivost do izvora mesa je njihov adut, ki prepriča kupce, gradi zaupanje in jim je pomagala pri uveljavljanju blagovne znamke Ekodar na trgu.
S spletno prodajo so pridobili mlade družine, rekreativne športnike in stare starše, ki vnukom zelo radi skuhajo kakovostno hrano. Poleg mesa lahko naročijo tudi kosti, drobovino, zorjeno govedino, pa tudi meso za male živali. Pogosto se naročniki, denimo sosedje, odločijo za skupno naročilo, da nakup doseže 50 evrov.
Kmalu tudi ekološka jabolka
Ekološko govedo v šaleški zadrugi odkupujejo od več kot 90 ekokmetij iz Savinjske doline, Koroške, Zasavja, Kozjanskega, Pohorja in Šaleške doline. Povečujejo letni odkup in količino ekomesa, dodali so tudi ekomesnine. Zadruga pomaga rejcem – vsi že imajo eko certifikat – izboljšati rejo, s tem pa se dviguje tudi kakovost mesa. Vsi ekorejci imajo tudi certifikat za izbrano kakovost Slovenije. Rejce usmerjajo tudi v izboljševanje genetike. Meso in mesnine Ekodar prodajajo javnim ustanovam, v izbranih trgovskih centrih, po spletu in v svojih zadružnih trgovinah.
Več kot 60 odstotkov ekomesa prodajo javnim ustanovam, zlasti šolam in vrtcem. Zanje so razvili eko govejo hrenovko, ki jo delajo brez konzervansov in samo po naročilu, ker je rok trajanja krajši. Goveje meso tudi zorijo, z njim pa bi radi prodrli v vrhunske restavracije. Ekološko meso v gostinstvo prodira nekoliko pod pričakovanji, zanj pa se odločajo zlasti gostinci, ki ciljajo na zahtevnejše goste, kot je glamping Garden village na Bledu. Leta 2016 jim je goveje meso Ekodar prineslo 700 tisoč evrov prihodkov, lani pa so se približali milijonu evrov.
Blagovno znamko Ekodar širijo na ekološka jabolka. Letos bodo zasadili sedem hektarjev ekoloških jablan. Z njimi merijo na šole in vrtce, ki iščejo ekološko sadje slovenskega porekla.