Pri logistični družbi Europacific so specializirani za prevoze zabojnikov iz Azije do Evrope čez severna jadranska pristanišča, njihova glavna partnerja pa sta Luka Koper in Slovenske železnice. Pred kratkim so pri Europacificu začeli z novimi posli za naročnike iz Koreje v pristanišču v Trstu. Lastnik kontejnerskega terminala v Trstu je namreč postal ladjar MSC, ki del poslov seli v Trst.
Razpršitev tveganja
»Menim, da ne gre toliko za selitev poslov v Trst, temveč za razpršitev tveganja. To je smiselno denimo za primere stavk ali izgredov, ker je tovor treba pripeljati do kupcev. Verjamem, da MSC želi čim več denarja ohraniti znotraj skupine. To delamo tudi pri nas s širitvijo flote tovornjakov. Del tovora zato usmerjajo v Trst. Hkrati pa imajo v Trstu določene administrativne ovire - od carine do urnikov, v Kopru pa so bolj prilagodljivi. Menim, da je v Kopru storitev hitrejša in morda boljša, ni pa ovire, da konkurenca tega v kratkem ne bi uspela urediti primerljivo,« pravi Kobal.
Premik tovora iz severnih pristanišč na severni Jadran?
V zadnjem obdobju pretovor v severnojadranskih pristaniščih hitro narašča - ali to pomeni, da se logistične poti selijo iz velikih severnomorskih pristanišč na jug? »Obseg res narašča, prav tako čutimo, da so ladje polne. Predvidevam, da je v severnomorskih pristaniščih najprej prišlo do zamaškov, nato pa so logisti usmerili tovor v alternativna pristanišča, kjer so bili sposobni izpeljati pravočasne dobave«, pravi Kobal.
V Kopru je lažje cariniti
Cene prevozov se po njegovi oceni med pristanišči ne razlikujejo veliko, odločitev, kako bo potoval tovor in v katerem pristanišču bodo prej ustavili, pa je največkrat v rokah ladjarjev, ki pogosto nadzorujejo tudi dostavo od pristanišč do tovarn. "Dejstvo pa je, da je denimo carinski postopek za uvoz izdelkov v srednjo Evropo lažje opraviti v Sloveniji kot pa v Italiji«, pravi Kobal.
Prodajajo kombije, kupujejo vlačilce za zabojnike
V Europacificu je zdaj 16 zaposlenih, približno 10 ljudi pa imajo tudi v sestrskem podjetju, ki se ukvarja s cestnimi prevozi. Vedno bolj se usmerjajo v prevoze s tovornjaki. Postopoma prodajajo kombije in povečujejo floto velikih vlačilcev za zabojnike. »Do konca leta hočemo imeti od 12 do 15 tovornjakov za prevoz zabojnikov iz Kopra, Trsta ali Reke v Srednjo Evropo in nazaj«, pravi Rok Kobal.
Premiki
Ali to pomeni, da se tovor premika iz železnic na tovornjake? »Ne zaznavam velikih premikov z železnic na tovornjake. Mi povečujemo floto, da ne bomo toliko prevozov naročali pri podizvajalcih, saj tako v hiši ostane več«, pravi Kobal. V letošnjem prvem četrtletju so precej povečali pretovor iz Bližnjega vzhoda, rastejo pa tudi na drugih trgih. V letu 2016 so ustvarili približno pet milijonov evrov prihodkov in 71 tisoč evrov dobička, letos pa po optimističnem načrtu ciljajo na 7,5 milijona evrov prihodkov.