Proti koncu letošnjega leta bodo pristajališče za trajekte družbe Minoan Lines, ki dvakrat na teden iz Trsta plujejo v Grčijo, preselili v Tržič. Gre za tako imenovane ro-pax ladje, kombinirane ladje za prevoz potnikov in tovora. Pristajališče bodo prestavili, ker bodo začeli z veliko naložbo posodabljanja sedmega pomola, kjer zdaj te ladje pristajajo. Ko bodo zmogljivosti na sedmem pomolu povečane - to naj bi bilo leta 2018, bodo tam lahko pretovorili 1,2 milijona TEU na leto.
Kako hitro bomo povečevali
Za primerjavo: v Luki Koper so lani pretovorili 790 tisoč zabojnikov, v Trstu pa 501 tisoč zabojnikov. V Luki bi s podaljšanjem prvega pomola sicer povečali zmogljivosti na 1,15 milijona zabojnikov. Celotna naložba v podaljšanje prvega pomola v Luki Koper, gradnjo dodatnih skladišč in nakup novih žerjavov bi bila končana do leta 2021, stala pa bi 225 milijonov evrov. O potencialnih zapletih pri podaljšanju smo pisali v članku Boris Popovič ima zamisli za Luko. Kako bo to užgalo delničarje?
Kontejnerski pomol v Trstu upravlja TMT
Koncesijo za upravljanje sedmega pomola je lani decembra dobilo zasebno podjetje TMT, Trieste Marine Terminal, pogodba je bila podpisana za 60 let (do 2074). Koncesijo podeljuje tržaška pristaniška uprava, pristanišče je sicer v lasti države. Ob podpisu pogodbe so na ravni pokrajine napovedali, da bodo zasebno naložbo podprli s 50 milijonsko naložbo v železniške povezave.
Reforma upravljanja pristanišč
Ravno nekaj dni nazaj so v Italiji združili tri italijanska severnojadranska pristanišča. V okviru splošne reforme upravljanja pristanišč hočejo z novim zakonom o pristaniščih poenostaviti in poenotiti pristaniški sistem. Z reformo so zmanjšali število pristaniških uprav in združili pristanišča Trst, Tržič (Monfalcone) in San Giorgio di Nogaro pod enotno pristaniško upravo vzhodni zgornji Jadran. Kaj to pomeni za Luko Koper smo pisali v članku Luka Koper se ukvarja sama s sabo, tekmeci pa z biznisom.
Začetek prenove
V Trstu so pred kratkim zaključili manjšo naložbo v optimizacijo pretoka železnice na kontejerskem terminalu - z naložbo milijona evrov so za več kot 40 odstotkov povečali zmogljivosti pri železniških prevozov (Tako v Trstu tekmujejo za pretovor kontejnerjev ).
Kaj vse bodo zgradili
Ta majhna naložba pa pomeni šele začetek. Na sedmem pomolu bodo z naložbo 188 milijonov evrov najprej podaljšali južni pomol za sto metrov. Prednost pristanišča v Trstu je, da je tam morje globoko 18 metrov (v Kopru so pristanišče ob kontejnerskem terminalu morali najprej poglabljati na 14, nato pa na 15 metrov). Zaradi globine bodo lahko hkrati privezali dve ladji z zmogljivostjo 14 tisoč TEU (manjši zabojniki). V drugi fazi bodo pomol podaljšali še za sto metrov in nato še nekoliko, kasneje pa ga bodo razširili. Investirali bodo tudi v žerjave in drugo infrastrukturo. Dela bodo začeli na začetku leta 2017, zaključili pa konec leta 2018.
Tudi v Trstu ne gre brez zapletov
Vendar tudi v Trstu pri tako velikih projektih ne gre brez zapletov: EU je postopke podeljevanja koncesije ustavila zaradi preiskave, saj naj bi družba TMT dobila koncesijo brez razpisa. Podaljšanje in širitev sedmega pomola je bilo sicer predvideno že za letošnji julij, kmalu naj bi začeli iskati izvajalce za prvi del projekta - če ne bo kakšnega ukrepa iz Bruslja.